The love for Avions Voisin
When my brother and I were still little, our father took us to our first vintage car event. It must have been around 1960 and the event was organized by Pioneer Automobile Club (PAC), which still existing today in Holland.
Toen mijn broer en ik nog kinderen waren gingen we voor de eerste keer mee op een rit voor klassieke auto’s. Het zal wel rond 1960 geweest zijn en het evenement was georganiseerd door de nog steeds bestaande Pionier Automobiel Club ( PAC )
At that time, my father did business with a man called Henk Groenewegen who ran a company near Rotterdam selling lathes. I remember Mr. Groenewegen very well, he was a tall man with big glasses, the fact he needed those did not keep him from recognizing a good lathe from miles away. He and my father were both very technical, but Mr Groenewegen was not well-travelled and somehow my father had better contacts, so he accompanied him on many occasions. When Mr. Groenewegen started his interest in vintage motorcars, my father was infected as well. The world of collecting automobiles was in its infancy back then, in Holland there were collectors like Driessen and of course Louwman, and some other similar collectors abroad. However, collecting cars was really something new in those days.
Let’s go back to my first vintage car drive, on a sunny morning two historic automobiles proudly showed themselves to us, a majestic 40cv Renault and a black 4 door saloon Avions Voisin C23 with a crazy art deco interior. I later learned my father had bought both cars from Henri Malartre who owned a large junkyard near Lyon. Mr Malarte salvaged many great automobiles he thought too good to butcher.
Our drive did not end well, the 40cv ran out of spares after the third tire blew up and the Voisin did not make it to the finish either. The car did however achieve something that day, it burned itself in my memory, and started my love for the creations of Gabriel Voisin
Over 50 years after that first encounter, I found an almost identical car in Italy, a black, 4 door saloon, the same wild flower-like interior and unbelievable, but true, unrestored. First paint, untouched interior and 26,000km from new. “New in the box”, as the saying goes. A childhood dream coming true. I take a chair and sit next to her alone and tell her this story, and explain why I did invested so much effort to bring her to The Netherlands and I promise to take her to her home grounds, Paris!
We gladly welcome you to our stand at Retromobile, 6-11 February, Porte Versailles, Paris
Het was de tijd dat onze Vader zaken deed met ene Henk Groenewegen. De laatste had een bedrijf in draaibanken in Rotterdam. Ik kan me Dhr. Groenewegen nog goed herinneren. Een lange man met dikke bril glazen. Het feit dat hij niet erg goed zag was klaarblijkelijk geen grote belemmering. Hij kon een goede draaibank al van heel ver inschatten. Zowel hij als mijn Vader waren zeer technische mannen. Aangezien hij echter zijn talen niet sprak en ook niet erg bereisd was moest mijn Vader hem vaak begeleiden. Daarnaast had mijn Vader blijkbaar betere contacten. Dhr. Groenewegen had, op een gegeven moment, belangstelling gekregen oude Automobielen te verzamelen. Dat was in die jaren iets nieuws. In Nederland hadden we toen al mensen als Louwman en Driessen en ook in het buitenland waren er een aantal verzamelaars opgestaan die interesse hadden oude auto’s van de sloop te redden.
Terug naar mijn eerste oude auto rit met de PAC. Op een zonnige morgen stonden er in Rotterdam 2 automobielen gereed, een grote 40CV Renault en een zwarte Avions Voisin C23, 4 deurs met fabelachtig interieur. Ik meen dat mijn Vader beide auto’s in Lyon bij Malartre had aangekocht. Henri Malartre had een sloperij. Veel van zijn auto’s vond hij echter te belangrijk om te “slachten” en verkocht hij in relatief goede conditie. Ik kan me herinneren dat mijn Vader ooit een groot aantal auto’s kocht die per wagonlading in Rotterdam arriveerden. Onze rit met de beide auto’s eindigde niet erg succesvol. De banden van de grote Renault waren niet opgewassen tegen het gewicht van de kolos. De 40CV had 2 reservewielen maar na 3 klapbanden was het over en uit. Ook de Voisin haalde de finish niet. Maar die dag werd wel het begin van mijn liefde voor de creaties van Gabriel Voisin.
Meer dan vijftig jaar na die eerste kennismaking met het merk vond ik een bijna soortgelijke auto in Italië. Zwart, 4 deurs met exact hetzelfde, wilde, bloem motief interieur. En, ongelofelijk maar waar, totaal ongerestaureerd. Eerste lak, eerste interieur met slechts 26000 originele Km’s. Nieuw in de doos als het ware. Een droom die uitkomt. Ik pak een stoel en ga eens lekker, helemaal alleen, naast de Voisin zitten genieten en de auto uitleggen waarom ik zoo mijn best heb gedaan om haar naar Nederland te halen. En ik beloof, dat ik haar mee zal nemen naar haar geboorteplaats, Parijs.
Wij ontvangen jullie graag van 6-11 februari op Retromobile, porte versailles Paris
Jack Braam Ruben
Maastricht
T +31(0)622385558 (Philippe)
T +31(0)653347102 (Jack)
info[a]fine.by-rs.nl
Photography by: Francesca Ardau, Bianchi & Piras